söndag 16 augusti 2009

Alex Schulman, Sven Olof Karlsson, Hanna Hellqvist och Douglas Kennedy

Alex Schulman: ”Skynda att älska”

Bloggaren och exhibitionisten Alex Schulman imponerar stort på mig. Efter pappan Allan Schulmans död sörjer han inte utan rusar vidare i livet. Boken tycks ha kommit till i samband med den terapi han genomgår när sorgen hinner ifatt honom. Gripande, lysande, och vacker. Språket flyter lätt över sidorna, och boken är mycket läsvärd!



Hanna Hellquist: ”Karlstads Zoologiska”

Boken är häftigt upplagd med olika djur - som familjen haft - som kapitelindelning. Det här är ytterligare en dotter-pappa-relationsroman, men den här är bättre än flera andra jag läst i genren. Hanna H skriver med ironi och humor. Det är väl på något sätt både en kärleksförklaring till och en uppgörelse med fadern, men framför allt är det en stark hyllning av kärlek och beundran till hennes mor, den mamman måtte vara sååå lycklig!

En ärlig, rolig och läsvärd roman!


”Italienaren” av Sven Olof Karlsson

Det här en helt underbar roman! Tre generationer Karlsson – Anna, Karl-Erik och Peter är alla en slags offer för sin tid och miljö. Peter lyckas dock med mycket mod och styrka bryta sig loss och förverkliga sin dröm.

Framför allt känns romanen som en uppgörelse med, men samtidigt en stark kärleksförklaring, till hembygden.

Romanen är mycket känslosam och sorgsen och griper hårt tag i mig som läsare: Peters och faderns kärlek till varandra som aldrig fått visats, förrän det redan är för sent, varför blir det så ofta på det viset?

Det är länge sedan jag läste en bok som fick mig att gråta så mycket!

”Italienaren” är den bästa bok jag läst på mycket länge!



”Amerikahuset” av Sven Olof Karlsson

Amerikahuset i Eriksfors har stått tomt och öde i tjugo år när dess ägare återvänder från fängelset.

Vi får följa Eddie Mood (!) som ung lycklig nybliven bonde. Livet blomstrade, men vad hände sedan?
Precis som i Sven Olof Karlssons bok ”Italienaren”, skriver han parallellt om nu och då. Persongalleriet och miljöerna är speciella och originella och han tolkar dem så att man ser människorna och befinner sig på plats i Eriksfors.

Mina förväntningar på boken var stora, men de kom inte på skam!

Spännande, rolig och tragisk! Rekommenderas å det varmaste!



"Den andra kvinnan", Douglas Kennedy

Det här är en kärlekshistoria utöver det vanliga! Något - om inte alltför - osannolik, men så är den ju också amerikansk. Lite väl lång kan jag tycka. Det bestående intrycket för mig är annars hur utbredd kommunistskräcken och därmed förföljelsen av de röda var i 50-talets USA, man betedde sig precis som de man fasade för mest - Sovjet.

Inga kommentarer: