torsdag 4 november 2010

"Kolka", Bengt Ohlsson

Bengt Ohlsson är en av mina favoritförfattare. Han har en förmåga att krypa in i de mest skilda skepnader, och den här gången är det en lettisk tonårsflicka som flyttar med sin pappa till England och ska börja ett helt nytt liv med sin nya styvmor och styvsyster.

Boken saknar kapitelindelning, och är som en enda lång tankekedja/dagboksanteckning, om hur hon upplever sin situation i det nya landet. Från första stund bestämmer hon sig för att helt anamma sitt nya språk, och talar engelska till och med med sin lettiske far. Spänningen byggs upp av att hon bygger upp en hemsk och mörk hämnd (?) mot sin nya styvmor.

En fantastisk och tankeväckande bok, som ändå bara utspelar sig under ett fåtal dygn.


2 kommentarer:

Paula sa...

Hej, inga kapitel? huvva, hur ska man då veta var man ska pausa, haha
Jag gillar inte böcker med för långa avsnitt, jag vill kunna läsa bara några sidor när jag har en stund över och då är det trist om det inte kommer något naturligt avbrott.
Jag håller på med Hundraåringen just nu, rolig men ack, fick den från biblan i pocket och jag tycker den lilla stilen är jobbig att läsa.
Ha en trevlig läshelg!

Eva-Lena sa...

Ja, det kan tyckas så, det var min spontana känsla också. Han har dock, men inte så ofta rejäla styckesavbrott. Jag läste den här under en hel vecka, med massor av avbrott och det fungerade faktiskt. Jag kan varmt rekommendera den!!!