tisdag 20 oktober 2009

Författarmöte

I går kväll (måndag) var döttrarna och jag på författarmöte i Andersbergs bibliotek (stans bästa): Anders Roslund och Börge Hellström var på plats och pratade om sina fem böcker. Först och främst kändes det tyvärr som en ren marknadsföringsåtgärd, trots detta kostade det 40:- i inträde.

Visserligen var det mycket intressant att höra om hur historierna kommit fram, all research som läggs ner innan böckerna skrivs, böckerna blir ju därför på något sätt autentiska. Dock saknade jag diskussioner kring vad det finns för hopp för förövare och offer. Lite grand berördes detta, men jag hade gärna hört/diskuterat mer kring detta.

I dag erbjuds förövare, t ex sexualbrottslingar terapi/behandling i fängelset, men det är frivilligt! Det är illa, tycker jag, det innebär ju att de flesta säkerligen inte tar den möjligheten till rehabilitering eftersom de anser sig oskyldiga/friska, vad jag kan förstå.

Min dotter anser att de som utsatts för (sexuella) övergrepp aldrig kan läkas helt, det ser hon prov på i sitt arbete inom psykiatrin.

















Såg också en deprimerande dokumentär i söndags kväll (Dokument inifrån), som sa att de barn som omhändertagits av sociala myndigheter, med stor sannolikhet själva kommer att bli föräldrar till barn som omhändertas...

Alltså: Hur ska vi bryta det negativa sociala arvet? När ska alla små barn födas till lika villkor och förutsättningar?

1 kommentar:

Ellen sa...

Det var länge sen jag läste din blogg men nu är jag inne och besöker den. Det där författarmötet hade jag också gärna gått på men det var en tjänsteresa som ställde till det. Läser nu Odjuret. Kram Ellen