lördag 10 januari 2009

Jul och nyår 2008/09

Fick en liten påminnelse om att jag kanske borde skrivit om helgerna som just passerat:

Söndagen före jul var vi på Forsbacka värdshus och åt julbord. Det är vår familjs tradition sen några år att äta ett julbord ute allihop, och helst på ett nytt ställe varje gång. Undrar om inte vi ska ändra på det sen vi varit i Forsbacka? Sååååå otroligt mysigt och så god mat! Högsta betyg i allt!




































Spel efteråt förstås



































På torsdagen i samma vecka åt jag julbord med "min" pysselgrupp på Söderhielmska värdshuset bara några hundra meter hemifrån. Jättegod mat, men det var så tråkigt matsällskap. De åt ju knappt någonting alls! Blev mätta efter två små tallrikar, och vissa orkade inte med annat till dessert än en slät kopp kaffe. Jag blev tvungen att avbryta efter en och en halv timme eftersom det var dags för tandläkarbesök och lagning av sönderbiten fyllning igen.

Eftersom bägge döttrarna arbetar skift så fick vi byta julklappar på uppesittarkvällen. Vi hade så otroligt trevligt! Vi älskar att rimma på paketen, och Lina är en riktig fena på att gissa innehållet. Vi spelade Bezzerwizzer (som Malin fick av oss andra) till tidigt på morgonen, och jag känner att jag har haft sådan otrolig tur som har såååå underbara döttrar och får leva med Roland.
























Kakmonstret som Malin önskat blev populärt (tänk att jag fixade det), gör ett eget!
http://crochetra.blogspot.com/2008/09/gr-ett-eget-kakmonster.html
Kakorna bakade/virkade Lina och jag.

På julaftonsmorgonen vaknade jag tidigt och förberedde det sista för julmiddagen. Sen somnade jag igen, och när min mor och Lennart kom så låg Lina och jag fortfarande i sängen. Min mor funderade om vi var sjuka, det tror hon om alla som inte är klädda före sju på morgonen.

Vår julmat blev jättelyckad, men Rolands julgodis var lite för gott. Vi hade det lugnt och behagligt bara sex vuxna: Min yngsta bror Ulf och hans sambo Ulla, Mamma med sambo Lennart, Roland och jag. Malin firade utan oss övriga för första gången någonsin och var i Norberg med sin älskling. Lina jobbade på eftermiddagen, men anslöt igen efter sitt pass.

På juldagen var vi hos Anneli och Tonna, och stoppade i oss ännu mer, spelade kort och hade allmänt trevligt.

På lördagen i mellandagarna åt vi en jättegod middag hos Lennart och Maria i Valbo.

Nyårsaftonen firades (nästan som vanligt) hos just Lennart och Maria. Vi var det vanliga gänget: Värdparet, Ingmarie, Leif, Mats, Pia, Roland och jag + ett antal tonårsbarn, vilka blir färre för var år som går. Maten var extraordinär i år: Toast Skagen, Oxfilé på rotsaksbädd med rödvinsås samt Gräddbakade persikor med bär och glass! Mums!!!!

På nyårsdagen drog vi ihop ett gäng för en speldag. Lina med nya kärleken Joakim, Lena, Susanne, Anneli, Tonna, Malin, Roland och jag. Det enda som var jobbigt var att jag fick ont i magen av allt skratt!

Och nu har 2009 kört i gång, det ska bli det bästa året någonsin! Så det så!

...och vi ska köpa ny kamera som inte äter batterier så fler bilder kan visas här

Inga kommentarer: