fredag 12 september 2008

Böcker och förkylning

Min vän Paula recenserar böcker på sin blogg. Det är superproffsigt tycker jag, men så är hon ju den duktigaste bloggaren också. Min ambition är inte alls att ens försöka nå upp till hennes nivå, men däremot kom jag på att eftersom jag alltid (förutom korta perioder emellanåt) glömmer att fylla i min fina läsdagbok så ska jag börja göra det här, men bara som korta noteringar.

Jag har varit förkyld en vecka, riktigt däckad några dagar och då har jag läst:



"Mamma, mormor och jag", Kim Kärnfalk:

Modig och utlämnande bok. Lättläst och rolig förströelse. Kul med en massa foton.




"Berättelse om Herr Roos", Håkan Nesser:

Med andakt öppnade jag Nessers nya, den har legat och tryckt på nattygsbordet några veckor nu. Jag blev faktiskt besviken på den. Den är inte i klass med hans första två böcker om Barbarotti. Lite seg emellanåt, och naiv dialog bitvis. Dessutom innehåller den både fördomar och klichéer. Mycket bättre kan du Nesser!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Tack för berömmet men Du, jag är ingen proffsig recencent! Jag skriver ju rakt upp o ner från baksidan av boken o sen bara en kort åsikt vad jag tyckte. Ibland tar jag med ett utdrag för då får man lite känsla för hur boken är skriven. Så du kan lika väl som jag, så det så!
Jo jag pratar muminspråk, numera dock uppblandat med diverse, stockholmska och dalmål...
Men jag faller lätt tillbaka i finlandssvenskan så fort jag hör någon prata det!
Trist att du legat däckad, hoppas verkligen du är på bättringsvägen så du kan njuta av helgen. Sol utlovades för en gångs skull, men pyttsan, här är det lika grått som vanligt
Kram

Anonym sa...

Glömde säga att jag letade just efter Cumulus version av Höstvisa men den fanns inte på Youtube...inga andra visor heller med Anki Lindqvist som gick bort förra året