tisdag 8 januari 2008

Jane Austen

SVT kör nu ett av mina favoritteman - kostymdrama - som började med Jane Eyre i helgerna, och fortsätter med några Jane Austen-dramer.

Jane Eyre (av Charlotte Brontë) har ju lite annorlunda upplägg än Jane Austens dramer/romaner, men är lika underbart romantisk och typiskt engelskt Viktorianskt 1800-tal, där utgången är ganska given, men likväl underbar att se på.

Jane Austen är oerhört lättanalyserad upplägget är följande:

Huvudpersonen (HP) är en ung kvinna från en familj med ett flertal systrar. Alla systrarna utom HP och möjligen en till är riktiga våp och dessutom elaka och giriga. Om modern är i livet är hon lika osympatisk och har gärna gäll röst. Om modern är död så har fadern fått överta den stupida rollen. HP är en helt osannolikt god människa och är dessutom intelligent och har en karaktär utöver det vanliga. HP:arna har också alltid en väl dold mycket passionerad läggning. HP har alltid en olycklig kärlekshistoria bakom sig, de är alltid på gränsen att vara för gamla (runt 25 år) för att få ett äktenskapsanbud.
Den manlige HP:n har alltid ett reserverat alternativt otrevligt sätt, men detta beror förstås på en mycket olycklig händelse eller ett missförstånd. När det närmar sig slutet är alltid den kvinnliga HP:n på väg att svara ja till en riktig drömprins, både trevlig stilig och förmögen, men det visar sig alltid att han är genomfalsk och bara haft onda avsikter, något som HP upptäcker i allra sista stund.

Som sagt mycket förutsägbart, men oerhört vackert att se på och snacka om erotisk film. Här är en kyss på handen så laddat som ett kärnkraftverk!

Och fler kommer i veckan...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Precis rätt porträtterat! Men jag älskar också dessa dramer.

Anonym sa...

/Malin

Paula sa...

Hej, och tack för din kommentar hos mig! Kul att du gillar att läsa hos mig..
Ser att vi har många gemensamma intressen, böcker, mat, spel och sport skriver jag i alla fall under på!
Kostymdramer älskar jag också, tyvärr delar inte min käre sambo det intresset, hihi, så antingen får jag spela in dem o se när jag är ensam eller ibland så får han offra sig i alla fall om det inte krockar med några andra sevärda program.
Tittar in igen, hejsvejs så länge!
Paula http://paulaz.se

Karolina sa...

synd att jag missade typ alla! har varit sugen på kostymdramer länge nu..