fredag 11 mars 2011

"Tempelbranden", Catharina Ingelman Sundberg och "Sågverksungen", Vibeke Olsson

Det här är tredje delen av den historiska romanserien "Släkten". "Tempelbranden utspelas i mitten av 1000-talet under den tid då Sveaväldet kristnas. Det är en tid då släkter slåss om makten med religionen som vapen, och då det gamla sättet att leva är på väg mot sin undergång. I norr är kvinnan fri och kan skilja sig. I den nya tron från Rom är kvinnan mannens egendom."

 Det har hänt något med min läsning, jag har inget sug, och är så kritisk till det mesta jag får i handen. Den här boken är väl sisådär, temat är intressant, men språket och skeendet är lite väl "amerikanskt", dvs svart eller vitt och onyanserat. Läsvärd om man inte har något bättre på gång.


















Jag försökte läsa "Sågverksungen" av Vibeke Olsson, men den gav jag upp väldigt raskt. Den var bara för naiv och fånig. Normalt är jag väldigt förtjust i arbetarskildringar, men denna går bort.


1 kommentar:

paula i pörtet sa...

Men då, vad händer? Jag gillar Sågverksungen och även den andra serien, fast jag har inte läst tredje delen, ska kolla om den finns på biblan.
Trevlig helg på dej!