måndag 24 januari 2011

"En dåre fri" och "Jorden de ärvde"

"En dåre fri" av Beate Grimsrud

En otrolig läsupplevelse! Beate Grimsrud har ett språk som är helt oemotståndligt! Att följa henne och hennes vänner/ovänner som bor i huvudet är skrämmande, men samtidigt hoppfullt: För mitt i sjukdom och täta och långa vistelser på psykiatrisk klinik skapar hon fantastiska böcker, filmer och håller föredrag. Det bästa jag läst på mycket länge!!!

"En dåre fri är en roman om skörhet och styrka. Det är Eli som berättar. Hon bor ensam i sin lägenhet, och ändå inte. Espen, Emil och Erik finns också där. Deras röster har följt henne hela livet. Så småningom kommer också prins Eugen.

Hennes terapeut kommer också, för att hjälpa henne att klara vardagen och vanligheten. Hon är periodvis inlagd på psykiatrisk avdelning, och i vården möter hon både omhändertagande och oförståelse. Elis vilja att leva och skapa är stor, men rösterna inom henne bråkar och stör. Ändå skriver hon hela tiden, gör film, reser och framträder på uppläsningar. Som författare röner hon framgång efter framgång, medan kampen mot sjukdomen pågår.

Eli lever med sin psykos; hon utvecklas och kämpar. Med sitt magiskt lysande språk öppnar Beate Grimsrud dörren till en fascinerande och gripande värld."


























"Jorden de ärvde" av Björn af Kleen

Jag häpnar över det faktum att något så förlegat och odemokratiskt som fideikommiss fortfarande existerar i vårt land! Att dessutom socialdemokratin och aristokratin (?) ständigt gått/går i hand-i-hand, är än mer förvånande. Kan detta faktum bero på ett gammalt och vant stå-med-mössan-i-hand-beteende? Ett beteende som jag alltför väl identifierar mig med, säkert ett spår av att vara dotter till en statardotter. Jag har motstridiga känslor till skattebefrielsen och bidragen som vissa få inom adeln får, för visst finns det ett stort intresse av att se dessa fantastiska byggnader, alléer och egendomar såsom de alltid sett ut, men det måste kunna lösas på annat sätt!? En intressant dokumentärbok.

"Hur gick det egentligen till när den svenska adeln överlevde både industrialismen och demokratin, vad bråkar de om på Erstavik och varför köpte egentligen Göran Persson Torp?"

1 kommentar:

paula i pörtet sa...

Tänk, jag läste precis idag om Beate Grimsrud och kom fram till att boken nog är för tungrodd för mig. Kanske ska jag ändra åsikt när jag läser att du uppskattade boken? Ska i alla fall kolla om den finns på biblan...
Kram