fredag 20 augusti 2010

Tungt

Depression suger, och just nu börjar den smyga sig på, höstens vånda. Jag får kämpa med varje steg, varje minut och vill bara krypa ned under täcket och försvinna.

I går fick jag dessutom veta att en barndomskamrat fick nog av livet i tisdags, och gick framför tåget. Vilket trauma som måste ha föregått detta drastiska beslut! För familjen - han har fyra syskon och mor i livet - blir det många tunga dagar. För drygt 40 år sedan tog min väns far livet av sig kvällen före julafton...

Roland har skaffat en blodtrycksmätare: Av ren jävelskap för att visa honom att jag i något har bättre värden än han, så ber jag honom att också ta mitt emellanåt. I går kväll och i morse hade jag för första gången förhöjda värden, så nu är jag fast att kolla det oftare! Shit!

Blåbären på vår tomt får stå kvar i år - man må väl äta upp fjolårets skörd som var rätt diger först - och inte en endaste Vietnames eller Polack har synts i Sjötorp. Lingon måste dock skaffas på ett eller annat sätt.

I Sjötorp ska nu taket i storstugan (nåja 14 kvm är stort i vårt lilla pörte) äntligen bli vitt. I sommar har jag kvistlackat det; hur mycket kvistar är det inte på en furuplanka, och hur jobbigt är det inte att vara 170 och nå upp med penseln, nacken har fått sig rejäla träningspass, för lacken ska dessutom strykas i två omgångar. Målningen ska överlåtas till en fackman.

Det enda som känns roligt just nu är att Tove ska sova här på lördag, uppdragskampen nästa lördag och att kören börjar på tisdag! En blåbärspaj kan ju också pigga upp!

1 kommentar:

Paula sa...

Hej! Hoppas du känner dig piggare och gladare såhär på födelsedagen. Tyvärr är det svårt när man är deppig, man kan inte själv påverka sitt mående i någon större utsträckning, men du vet ju att det går över och jag hoppas det blir snart. Det är ju inte så muntert här hos oss heller, det är bara materiella eländen, men tungt nog ändå ibland. Nu ska vi glädjas åt dotterns bröllop i helgen och veckan efter det börjar flytten! Då hoppas jag startskottet går för en ny positiv trend.
Ha det så gott du bara kan och fortsätt läs, jag tycker det fungerar ångestdämpande! Kristin Lavransdottir funkade inte för mig då jag försökte....