söndag 1 augusti 2010

"Fladdermusmannen", Jo Nesbö, "Guernseys litteratur- och potatispajssällskap", Mary Ann Shaffer och "Alfred och Emily" av Doris Lessing ...

Jo Nesbö, Fladdermusmannen

Första boken i Nesbös serie om Harry Hole utspelar sig i Australien. Det är en riktig sträckläsarbok, han kan bygga upp en story som är gastkramande men hans språk är inte lika bra och persongalleriet inte lika intressant som hos t ex hans norska kollega Karin Fossum. Harry Holes bakgrund - och även vissa av hans australiensiska kollegors - är rätt osannolik, men det får man ta. Jag som just nu är "läslat", kommer att läsa fler deckare av Nesbö.






















Mary Ann Shaffer – Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap

Den här boken har det skrivits varmt om och i stort så kan jag också varmt rekommendera den. Den är upplagd som en brevroman. Brevväxlingen sker mellan huvudpersonen Juliet Ashton som är författarinna/kolumnist i efterkrigstidens London. Hon får av en slump kontakt med ett mycket speciellt litteratursällskap på Gurnsey. Genom breven får man ta del av hur det var att leva på de engelska kanalöarna under andra världskriget. För mig var det en nyhet att de var ockuperade av tyskarna. Mycket intressant att få ta del av detta. I övrigt blev jag inte det minsta förvånad när jag efteråt läste att Sheffer är amerikanska, för det är så typiskt amerikanskt; De goda är så otroligt goda, och de onda djävulen själv. Dessutom kan man räkna ut med stortån hur upplösningen ska bli.























Doris Lessing - Alfred och Emily

Nobelpristagaren Lessing skriver så klart mycket bra. Här om sina föräldrars öde i skuggan av första världskriget. Kolonialtiden på farmen i Rhodesia är det som upptar mesta delen. Framför allt så känner man av alla spruckna drömmar, vanmakten och bitterheten, främst hos Lessings mor. Första delen är en fiktiv historia om hur livet hade kunnat bli för dessa två unga människor om inte kriget kommit emellan. Ingen bok som fastnar i ens medvetande för evigt, men läsvärd.






















Jag har inte läst:

"Återstoden av dagen", Kazuo Ishiguro

Jag älskar filmen som bygger på den här filmen, men boken är sååå seg så jag orkade inte läsa något längre stycke. Så omständligt skrivet så man undrar om författaren har betalt per ord.



Inga kommentarer: