tisdag 31 augusti 2010

"Kackerlackorna", "Blodläge" och "Kristin Lavransdotter"

"Kackerlackorna", av Jo Nesbö

Harry Hole befinner sig i Thailand i Jo Nesbös andra deckare om den norske polishjälten (?). Ingen bok som lämnar djupa spår, men det är ändå svårt att sluta läsa den. Nesbö använder i mitt tycke för mycket våld, och scenarierna är många gånger lite väl osannolika. Perfekt bok, om man vill läsa, men saknar det riktiga suget.

















"Blodläge" av Johan Theorin

Johan Theorins tredje bok utspelar sig som de andra två på norra Öland. I något slags centrum finns den nu 83-årige Gerlof Davidsson som funnits med i alla tre böckerna. Skönt att det inte finns någon polishjälte i Theorins böcker, och den här boken liknar mer en relationsroman än en deckare, vilket inte gör boken sämre. Lättläst och spännande.






















"Kristin Lavransdotter" av Sigrid Undset

I somras hade P1 Kristin Lavransdotter som radioföljetong, och jag lyssnade då och då. När jag kom hem bestämde jag mig för att läsa om den, men precis som när jag läste den senast (10-15 år sedan) så orkade jag inte igenom hela. Första delen "Brudkronan"(eller "Kransen") är helt fantastisk och man måste bara vidare till del två "Husfrun", men redan där börjar de religiösa grubblerierna hos Kristin ta för stor del, så till del tre "Korset" kom jag inte denna gång.

Inga kommentarer: