onsdag 19 maj 2010

Tinget

I går var vi nästan i Tingsrätten. Nästan för att vi var i en rättssal, men det var inget riktigt ting utan förhandling med Arrendenämnden. Vi har överklagat kommunens höjning av vårt arrende från 5250:- till 11.880:-.

Jag var så nervös så jag skakade innan, men det hade jag inte behövt göra för ledamöterna i nämnden och domaren var vänliga och trevliga människor. Kommunens representanter var riktiga töntar (jag menar det!) som inte hade koll på någonting överhuvudtaget. Vore jag deras arbetsgivare hade jag inte tagit med dem i nästa löneförhandling. Deras s k jurist fick nog examen på underliga vägar.

Hur som helst så slutade det hela med en förlikning mellan oss och kommunen, som innebär att vi friköper tomten för max 297.000:-, och att vi slipper betala arrende för 2010 för tiden fram till dess köpet blir klart.

Jag kan inte påstå att vi vann någonting på detta, men vi har lärt oss något, och vi ska nu försöka få ned friköpspriset med några kronor.

Inga kommentarer: