fredag 17 april 2009

Finsk film när den är som bäst

I kväll har vi sett en riktigt bra film: "Moln på drift" av Aki Kaurismäki. Han har gjort en Helsingforstrilogi och detta var första filmen i den.

Vi såg för något år sedan "Mannen utan minne", som gjorde stort intryck på mig. Den sänds på lördag och den tredje delen sänds nästa torsdag.

Underbart sparsmakade miljöer och skådespelare, härligt finskt vemod men med mycket humor.

Mest imponerad är jag av skådespelerskan Kati Outinen, vilket ansikte hon har, hon gör halva filmen/filmerna, jag tror däremot inte att hon är med i den tredje och sista delen.

Det är däremot bl a Maria Heiskanen som blev Guldbaggebelönad i "Maria Larssons eviga ögonblick".

Se där nu verkar det som om jag skulle vara filmkunnig, men det är jag inte!

Inga kommentarer: