torsdag 22 augusti 2013

Allt jag önskar mig, Porslinsfasaderna och Väster om Vinga

Allt jag önskar mig – Grégoire Delacourt


”Livet blev nog inte riktigt som hon hade tänkt sig. Jocelyne, även kallad Jo, drömde om att bli modeskapare i Paris, men driver en sybehörsaffär i Arras. Hon väntade på drömprinsen, men det var Jocelyn, även kallad Jo, som dök upp. De har två utflugna barn och lever ett stillsamt liv tillsammans. För nöjes skull skriver hon en blogg om sömnad, spets och pärlor. En dag övertalas hon av sina väninnor att spela på lotto och vinner 18 547 301 euro! Den dagen vinner hon stort. Eller gör hon det?”

En bok att älska, när jag läste kändes det som att se filmen ”Amelie från Monmarte” igen, den är så typiskt fransk och så söt och tänkvärd; helt UNDERBAR!!! När kommer filmen???


Porslinsfasaderna – Sven Olov Karlsson


”I sin tredje roman Porslinsfasaderna återvänder Sven Olov Karlsson, den kritikerrosade författaren till Italienaren och Amerikahuset, till den lilla byn Eriksfors i norra Västmanland. Under ett grönavågen-blommigt 1970-tal röjer familjeföretaget Silvers auktioner ut traktens dödsbon. På gårdsplanen ropar Knud sedan ut sågar, serviser och buntade trasmattor till bybor och sommargäster. Men dottern i familjen har andra planer och hon sätter dem i verket. Porslinsfasaderna handlar om att hela livet kämpa för att följa sina drömmar, eller kämpa för att till varje pris dölja dem. Om hur tre syskon särpräglas av sin mors besatta besvikelser.”

Den här boken har fått genomgående lysande recensioner av kunniga (?) litteraturkritiker, så jag börja undra om det är något fel på mig!? Hela historien andas mörker, hopplöshet och elände, trots det så berörde den mig inte alls, utan jag blev snarare irriterad. Det kan tänkas att jag känner igen vissa av företeelserna från min egen barndom, i den egna och andras familjer, och därför blir illa berörd, och slår det hela ifrån mig.



Väster om Vinga – Viveka Lärn


”Efter den dramatiska safarin i Afrika i november lyser vårsolen äntligen i Göteborg. Men det händer saker även på hemmaplan. Tobakshandlarbröderna på Engelbrektsgatan är osams. Åke och Holger har alltid delat pojkrum i föräldrahemmet trots att båda är sextio plus. Nu vill Holger plötsligt flytta hemifrån. Då går han rakt i famnen på jättekvinnan Dolores som hyr ut rum och tar bort tatueringar. Högstadieläraren Margareta har just återvänt från pappa i Frankrike dit hon tog sin tillflykt efter sin mammas död. Hon är sig inte lik, och det är inte hennes man Axel heller, upptäcker hon. Förut var han enbart intresserad av sport. Nu har han fått städmani också. Men Margareta skaffar sig ett eget intresse: akvarellmålning. Snart blir hon också intresserad av måleriläraren, Marcel från Sri Lanka. Och Marcel planerar en kursresa till konstnärernas paradis Skagen. Karismatiska nagelterapeuten Samantha är gravid och lycklig med sin distingerade Roger, Göteborgs rikaste man. Hon sköter sig exemplariskt i hopp om att få ett friskt barn den här gången…”

Nja bra underhållning är det väl och jag gillar den ironi och sarkasm man kan ana i Viveka Lärns betraktelser över vissa företeelser i vårt samhälle. Jag läste ut den men inte för att jag tyckte att den var värd det, det finns så många böcker som är bättre. Är hon ute efter en ny TV-serie för gänget i de här böckerna? Det skulle nog roa mig mer än böckerna, precis som med ”Saltön”.



1 kommentar:

Paula i pörtet sa...

Hej, jag har aldrig läst Lärn! Jag vet att hennes böcker blir filmade så jag väntar på dem istället...
Karlssons bok gillade jag, han är underfundig på ett härligt sätt även om det kan kännas som eländes elände, för lite så är ju livet. Så du gillade också första boken, en fantastisk historia!
Kramen