söndag 1 maj 2011

"Sockerdöden", Unni Lindell, "Frälsaren" och "Snömannen" av Jo Nesbö - Äkta "Påskekrim"

”Sockerdöden” - Unni Lindell

Intrigen är inte lätt att förstå, och det tog nästan ända till slutet innan jag förstod vem som mördat vem, förutom de mord som man fick följa ”live”. Lindells figurer är målande beskrivna, och inte så lite säregna/originella. Lindell verkar t ex ha hittat Norges motsvarighet till Lisbet Salander. Totalt sett en bra deckare!




”Frälsaren” – Jo Nesbö

Varningstexten som stod på den här stämmer verkligen: ”Ett varningsord – sätt inte i gång att läsa Frälsaren en vardagskväll, för då kommer du urlakad och hålögd till jobbet dagen därpå”. Gillar man deckare är Nesbö ett måste!



”Snömannen” – Jo Nesbö

Den klart läskigaste deckaren jag läst på länge, en riktig rysare. Nesbös böcker blir bättre och bättre, kanske för att man lär känna hans huvudperson Harry Hole närmare, och för att det blir mer och mer kärlek, och det behövs alltid i en deckare.
”Garanterat skräckinjagande och nästan omöjlig att slita sig ifrån”, skrev Svenska Dagbladets recensent, jag håller med.

1 kommentar:

ylva sa...

Deckarfan som jag är så bara måste jag läsa Nesbö nu.... om jag bara kan koncentrera mig tillräckligt länge :)