torsdag 14 oktober 2010

"Mitt galna liv", Arvid Lagercrantz

Ur förordet:
Det här är en memoar om psykisk sjukdom. Med nödvändighet handlar den också om mig själv men mest om min sjukdom, hur jag led, hur jag behandlades och vad läkarna skrev i mina journaler.

Jag vet att många människor har liknande problem. Låt oss dela ensamheten. Jag har varit journalist i hela mitt 67-åriga liv, politisk reporter på Dagens Eko i många år och sedan vice VD och VD för Sveriges Riksradio i 10 år.

Mina maniska perioder har blivit många. Jag har fått elchocker, legat i bälte och fått massor med psykosmedicin. Dessemellan har jag varit helt frisk. Jag bjuder här på vad jag kallar Mitt galna liv.


Det är med stort intresse jag läste Lagercrantz´ berättelse om sin sjukdom. Lite för att få ett stöd i mitt eget liv, men också av nyfikenhet på hur behandlingen av psykiskt sjuka förändrats genom åren. I allt elände är det ändå en ljus bok, han behandlas bra i vården och har sann vänskap och kärlek runt omkring sig. Det är också intressant att läsa om den Lagercrantzka släkten, där många tydligen mått psykiskt dåligt, och där det även begåtts en del självmord. Lite undrar jag om det kan handla om inavel till viss del (galen tanke jag vet, men ändå), eftersom adel i a f tidigare gärna gifte sig med adel. Förhoppningsvis kommer psykisk sjukdom att avdramatiseras mer och mer framför allt genom modiga böcker som den här, som visar att även om man är ”galen” emellanåt, ändå mestadels är fullt ”frisk”.

Inga kommentarer: