lördag 26 december 2009

"Blandat blod", Katarina Mazetti och "Sigrids hemlighet", Karin Wahlberg

Historiska media planerar att ge ut ett antal böcker som binds ihop under benämningen "Släkten". Den serien ska beskriva Sveriges utveckling i romanform. Uppdraget att skriva romanerna går till olika författare. De två första är dessa två som jag läst (Mazettis bok hade jag redan läst upptäckte jag, men det kändes bra att friska upp detaljerna innan jag gick på nästa).

"Blandat blod" utspelar sig i huvudsak i Blekinge under tiden före 1000 e kr. Det är en mustig roman med mycket starka känslor. Man börjar så smått i Sverige se de kristnas intåg, men folket är än så länge tveksamma och ber till sina gamla gudar.

"Sigrids hemlighet" hakar på i samma anda. Det är samma släkt vi får följa, men handlingen utspelar sig nu i trakterna runt Mälaren och då framför allt Sigtuna. Jag blir så sugen på att åka till Sigtuna och titta på om några av gårdarna från tiden runt 1000-talet finns kvar.

Jag tycker att bägge böckerna är mycket bra, speciellt som de har en verklighetsbakgrund.


Inga kommentarer: