söndag 29 november 2009

"Sånt man bara säger", "Matthandlare Olssons död"

"Sånt man bara säger" av Helena von Zweigbergk är en berättelse om ett ofrivilligt möte mellan en femtioårig kvinna och en ung pojke som båda har vänt livet ryggen. Om hur livet kan tränga sig på och tvinga oss att ta reda på vad som verkligen spelar roll i den här världen. Klart läs- och tänkvärd!













"Matthandlare Olssons död" av Karin Wahlberg: Det brutala mordet på en svensk matthandlare på affärsresa i Turkiet är upptakten på en historia som döljer mörka familjehemligheter. I centrum står kommisarie Claesson och hans fru Veronica, de börjar i mitt tycke bli en aning "för lyckade". Totalt sett är ändå Karin Wahlbergs deckare lite utöver det vanliga. Mycket bra bok!

2 kommentarer:

helen sa...

Tackar! Jo, det är min värsta prövning hittills, det här. Men det känns som om det börjar bli lite bättre så sakeliga. Psykologen verkar bra och det är några bra dagar då och då.
Tove och allt med det är en bra grej som gör mig glad!

Har också läst Matthandlaren. Helt ok, men alldeles för mkt tråkig info om mattor! Den sämsta i serien tycker jag.

Musslovich sa...

Jag tyckte att Claessons och Veronicas perfekta liv var det enda som irriterade mig. Ingen har så perfekt liv som de!