torsdag 30 augusti 2007

2 augusti - Karindagen - den bästa dagen i sommar

Efter att ha lämnat Sjötorp på måndagen så åker sakteliga mot Lindesberg. Äter kanongoda räkmackor på Elsa Anderssons konditori i Norberg. Övernattar på camping i Fagersta. Jag är fortfarande svag efter den kraftiga förkylning som vi drabbats av veckorna efter varandra (Roland var först).

Tisdagens bästa var Engelsbergs bruk utanför Fagersta som är ett "världsarv". Helt underbar miljö, framförallt grönskan, men det är väl inte det som är det primära förstås. Jag väljer dock själv att ha den som min bästa upplevelse av platsen. Vidare mot Skinnskatteberg och pizza, och landar så småningom i Lindesberg som är målet för husvagnen. Lindesberg förvånar med att vara mycket vackrare än jag föreställt mig. Mycket vatten omgärdar stan. Detta Bergslagen slår en hela tiden med det ena vackrare än det andra. Jag är ett riktigt Bergslags-fan!

Men nu kommer så min namnsdag: Vi vaknar på morgonen och solen skiner! Det har ju varit lite si och så med det denna sommar. Efter filfrukost och obligatoriskt Alfapet duschar vi i den fräschaste campingbyggnad jag varit in i. Vi lämnar så husvagnen i Malins kompis Fredriks vård och drar vidare mot Nora. Roland käkar av den berömda Nora-glassen, tyvärr passade ingen smak mig denna dag. Vi shoppar lite - skor åt Roland, böcker, tabletter mm - i denna söta lilla stad, och åker sedan vidare mot:

Grythyttan, som också badar i sol och då är vi ordentligt hungriga (speciellt jag som inte åt glass i Nora). Vi intar en helt fantastisk lunch bestående av biff med ugnsrostad färskpotatis, broccoli och pesto. Desserten var chokladkaka (jag) och blåbärspaj (R). Jag drack t o m kaffe (nåväl cappuchino)! Miljön på Grythyttans värdshus är så fridfull och vacker så den måste upplevas för att förstås.

Därefter fortsätter resan hemåt och vid den kraftiga kurvan (vid våffelkaféet) utanför Hällefors stannar vi och badar. Det är en jättefin strand där och jag mådde så bra att jag faktiskt höjde nivån på välbefinnandet ett snäpp till genom att nakenbada, vilket är lite vanskligt eftersom bilvägen går ett tiotal meter från sjön. Just där i den stunden kände jag att det var evigheter sedan jag mått så bra!

Efter det har vi en relativt lång och tråkig hemresa dock med ett uppehåll vid en vacker golfbana utanför Kopparberg, skulle kunna tänka mig att gå bredvid i någon runda där.

Inga kommentarer: