torsdag 22 mars 2012

"Gengångare" och "Vår man i Shanghai"


”Vår man i Shanghai”, Åsa Lantz

Isa Montgomery har ett scoop på gång. Hemlösa svenska män i Göteborg reser med jämna mellanrum till Shanghai. Ingen vet varför, eller vem som ligger bakom. Reportaget är Isas chans att komma tillbaka som TV-reporter, efter att i många år ha låtit sig försörjas som lyxhustru.

Så tog jag mig an en till bok av Åsa Lantz, och den här var mycket bättre. Lika mastig som den förra, men med mer flyt i. Ska enligt uppgift bygga delvis på verkliga händelser. Mystiken/Fördomarna kring kineser används även i den här boken. Jag vet inte vad man ska tycka om detta? Jag vet dock att den här boken kan rekommenderas!



 "Gengångare", Jo Nesbö

Harry Hole kommer tillbaka från Hongkong efter tre år. Han återvänder med ett enda ärende: att undersöka ett i praktiken uppklarat mord i narkotikamiljö eftersom han vägrar tro att polisen gripit rätt gärningsman.

Han får snart träffa den misstänkte mördaren. Det är en pojke på arton år som han inte har sett på länge och knappt känner igen: Oleg, sonen till Harrys stora kärlek Rakel.

Nionde boken om superhjälten Harry Hole. Jag har läst de övriga också, och vill man ha en riktig actionthriller ska man läsa Nesbö. Den här är inget undantag, även om det inte är hans bästa. Mastigt format, men man slukar den i ett nafs.




1 kommentar:

paula i pörtet sa...

Har du helt fastnat i deckarträsket, "ler"
Jag läser den andra deckaren av Ann Rosman nu, den jag läste innan var hennes nyaste som jag gillade då halva handlingen är förlagd hundra år tillbaka i tiden. Nu läser jag hennes första och jag tycker den är rörig och pratig. Jag har svårt för böcker med jättestort persongalleri där en massa människor bara befinner sig i yttre periferin, orkar liksom inte bry min hjärna om alla oväsentliga människor
Kramen