fredag 29 juli 2011

"Det du inte såg", Patrik Sjöberg

"1987 hoppade höjdhopparen Patrik Sjöberg 2,42 på DN-galan i Stockholm. Detta gjorde honom till innehavare av världsrekordet i höjdhopp. Fortfarande är han världens näst bäste höjdhoppare genom tiderna.
Men vem är egentligen Patrik Sjöberg? Många av oss minns en överlägsen idrottsman, kaxigt rökande en cigarett mellan hoppen. En man vi, då och nu, känner som bufflig, frispråkig och rakt på sak. En idrottsvärldens rockstjärna. Men hur kom han dit?"


Jag var inte speciellt intresserad av friidrott när Patrik Sjöberg var höjdhoppsstjärna, det intresset har kommit senare. Det här är därför säkert långt intressantare för de som under 80-talet hängde med i vad som hände på tävlingsarenorna.
Jag har dock alltid tyckt att Sjöberg är läcker som person, och intresset ökade när han var med i "Mästarnas mästare" på SVT. Jag är överhuvudtaget kittlad av människor som inte uppträder enligt gängse normer, kanske för att jag själv aldrig riktigt vågat detta.
Den här boken blir trots viss upprepning av olika uppladdningar och tävlingar aldrig tråkig, utan man läser den med fullt intresse rakt igenom. Tränaren Viljos sexuella utnyttjande av Sjöberg tar relativt stor plats. Den beska kritiken mot Patriks mamma känns bitvis orättvis (som mor är jag alltid så rädd att mina egna barn är bittra över mina tillkortakommanden), eftersom den står oemotsagd.

1 kommentar:

Bibbi sa...

denna vill jag läsa! och nej, du behöver inte oroa dig för eventuella tillkortakommanden.