fredag 29 augusti 2008

Jordgetingar och fobier

I söndags så plockade Roland och jag blåbär uppe vid vår stuga. Efter en stund hittade jag några finfina tuvor, men fick ganska omgående ett getingstick i armen, någon sekund efter fick jag ett till i armhålan. När jag betraktade omgivningen så upptäckte jag att jag plockade mitt i ett jordgetingbo. Eftersom jag inte har fobi mot getingar så gick jag lugnt därifrån. Vid googling på jordgeting visar det sig att det egentligen inte finns jordgetingar utan:

Jordgeting är inte en art, utan det namn som används för getingar som oavsett art byggt sitt bo under jord. Flera arter gör det mer eller mindre regelbundet, i Sverige vanlig geting, tysk geting (som båda även bygger bo ovan jord) och rödbandad geting som så gott som uteslutande bygger under jord.

<

Undrar just var fobier kommer ifrån, är det inpräntningar från barndomen eller är det bara ren och skär överlevnadsstrategi? Att ha fobi för giftiga ormar (vem vet vilken orm som är giftig), klaustrofobi, tunnlar (klaustrofobi ?), att flyga, spindlar mm är kanske helt naturligt och bara något som vi moderna människor jobbat bort.

Men håll med om att det är naturligt att ha fobi för gnagare!!!

Inga kommentarer: